25 February, 2011

cuba fikir

assalamualaikum semua . harini hari jumaat . harini kaum lelaki pergi ke masjid untuk solat jumaat . siapa yang tidak mengerjakan solat jumaat tiga kali berturut turut serta merta akan keluar daripada agama islam . betul ke ? aku men cakap je dowh .

okay cuba ea koang bayangkan ataupon koang fikir , koang tak ada tangan ataupon kaki ? apa anda rasa ? 
kaki ? sudah tentu tak boleh jalan . nak pergi tandas pon orang temankan . bukan ke menyusah nama tuu . tak boleh main bola . so anda ada kaki buat laa untuk kebaikan . seperti pergi ke masjid , boleh main bola (tak ada kena mengena) dan sebagainya laa .

tangan ? sudah tentu tak boleh buat kerja rumah . tak boleh makan . makan pon orang suapkan . tangan bukan untuk mencuri , meraba , merogol dan sebagainya laa . tangan ni untuk buat kebaikan . seperti sedekah , tolong pimpinkan orang tua , boleh buat kerja kerja harian , dan sebagainya laaa .

anda ada motor . tapi anda tak pandai menggunakan motor tuu . motor bukan untuk merempit . cuba anda bayangkan bila anda merempit tiba tiba anda kemalangan . kemalangan tu agak teruk . silap haribulan anda mati ke dekat situu . tak ada tangan ke . so anda boleh fikir yang mana baik dan yang mana buruk . kalau kemalangan susah dowh hidup . merana gila wehh .

mati ? anda da sedia untuk mati ? bila bila masa je ALLAH tarik nyawa kitaa . so kita harus laa solat . solat itu penting . kalau kita tak solat gelap laaa hati kita . mesti kita tahu kenapa orang muka gelap tapi berseri seri ? sudah tentu dorang solat . tak semestinya kita mati masa kita tuaa . tidak ! anda silap . tak kira muda ataupon tua bila bila je ALLAH tarik nyawa kita . fikir laaa . insaf laa . bertaubat laa . berdoa laa kepada ALLAH . kita yakin ALLAH akan memaafkan kita . 

kita hanya laa manusia biasa . kita tidak sempurna . tak kira laa lawa , tidak lawa , handsome , tidak handsome , gemuk , kurus kita akan kembali kepada ALLAH juga . jangan hina , mengata orang . cuba cermin diri tuu dulu . aku nak nasihat pon diri aku pon tak betul . aku tak cakap aku ni baik . aku tahu aku pon perangai teruk juga . so fikir fikir laa ye . kbai

di jari oleh zya